Norges offentlige helsesystem er helt motbydelig dårlig

Jeg har hostet kraftig i et par uker nå, og har også hatt feber, ørebetennelse i begge ører, ryggsmerter, frysninger og tett nese. I natt ble det så ille at jeg slet med å puste, så jeg ringte Legevakten i Fredrikstad, ved Sykehuset Østfold. Jeg forklarte damen bak telefonen hva som var galt, og hun sa at jeg skulle komme dit klokken 1500, og jeg ringte klokken 0130. De åpner ikke før klokken 1500 på Legevakten i Fredrikstad skjønner dere. Jeg og Robin dro til legevakten, og var der ca kvart på tre. Jeg var svimmel, hadde ikke spist på lenge, og var generelt så dårlig at jeg nærmest krevde å bli innlagt på sykehuset. Men jeg holdt meg i skinnet, og gikk inn til Legevakten da den åpnet. Vi måtte visst trekke kølapp selv om jeg hadde blitt lovet time klokken 1500, og vi ble nummer 5 i køen. Det var forresten ikke køen til legehjelp, det var køen for å få si fra til damen bak luken hva man het, liksom for å "melde fra".

Etter en og en halv time (no kidding), fikk vi endelig komme til luken for å si navnet vårt, og da damen sa at jeg var nok ikke prioritert siden det ikke stod om livet, så var jeg jo selvfølgelig både forbannet som faen og sykere enn jeg hadde vært noen gang tidligere. Det var forresten så kaldt inne på venterommet der at folk hakket tenner, og jeg var så kald at jeg mistet følelsen i hele underkroppen, og armene mine sovnet. Det var helt grusomt. Så da vi endelig fikk snakke med damen bak luken så innrømte hun at jeg mest sannsynlig ikke kom til å få hjelp i dag, iallefall ikke før stengetid, og at jeg skulle komme tilbake i morgen for å gjøre det samme om igjen. Da holdt jeg seriøst på å spytte på henne, for jeg så hvordan både hun og de andre på Legevakten hatet jobben sin.

De nøt iallefall å se på folk som led. Herregud. Jeg så på at de drakk pepsi max, spiste yoghurt og tok seg en snus eller to, uten at en eneste trengende fikk hjelp. Det var én lege på jobb, og fjorten kontordamer, en luke var åpen, men ingen satt i luken. Det var nok grunnen til at ingen fikk hjelp iallefall.

Jeg holdt på å få hjerteinfarkt og lungekollaps av å se på late drittkjerringene som ikke gjorde jobben sin i det hele tatt, og som bare snyltet på skattebetalerne sine penger, siden vi betaler den ufortjente lønnen deres. Så jeg bestemte meg for å gå til privat istedenfor, så jeg ringte Volvat Medisinske Senter og spurte om de kunne ta i mot meg med en gang. Vi skyndtet oss ned til den private legeklinikken, og jeg ble møtt med et smil og en hyggelig hilsen av en resepsjonsdame, gratis drikke, og koselige omgivelser. Etter fem minutter fikk jeg tatt blodprøver, og etter et kvarter fikk jeg komme inn til legen. Det tok en halvtime fra jeg gikk inn døren hos Volvat til jeg var ferdig, og jeg hadde fått diagnosen lungebetennelse.

Jeg fikk noen resepter, betalte for legetimen, og kom meg på Apotek 1 akkurat før de stengte for dagen. Servicen på Volvat var jeg meget fornøyd med, og jeg kommer definitivt til å dra tilbake. Det kostet 870 kroner for to blodprøver, to resepter og diagnose, men det var virkelig verdt det. Om jeg hadde ventet noen dager til, uten å få en diagnose, så kunne jeg ha dødd. Det offentlige helsevesenet i Norge er rett og slett en skam. Det er flaut og det er til å spytte på og brenne opp. De fleste folkene i det offentlige helsevesenet er fantastiske og gjør alt de kan for å hjelpe pasientene, men den lave arbeidsmoralen til mange, de eviglange køene, servicen, tilgjengeligheten og mye annet er så utrolig dårlig at det kommer til å ta noen år før jeg setter foten min innom et offentlig helsetilbud igjen.

Nå blir jeg frisk til skolen starter takket være Volvat Medisinske Senter, og det er jeg utrolig takknemlig for. Jeg anbefaler Volvat på det sterkeste!

Blush.no

108 kommentarer

MarenSelle

12.aug.2010 kl.00:19

Spørrerunde på bloggen min :) Legg igjen noen spørsmål ?
HILDESANNE

12.aug.2010 kl.00:21

kjempe fin blogg ;D
maikenc

12.aug.2010 kl.00:22

legevakta i fredrikstad suger på det sterkeste..
Mia

12.aug.2010 kl.00:23

okay, de var bare slemme... når jeg brakk fingern, da var det faktisk folk som kom før meg ... og de så ikke særlig syke ut heller... tenke seg til at de ikke klarte å fikse fingern min ._.' den er sånn bøyd i det øverste leddet... wuuh for sykehus!
stine

12.aug.2010 kl.00:23

det er nå bra du fikk hjelp da. Men er enig med deg! Det norske helsevesenet er ikke så mye å skryte av!!!
Sofie

12.aug.2010 kl.00:26

kult;)
chatine

12.aug.2010 kl.00:30

Det er bra at du fikk hjelp av Volvat medisinske senter da Lars :D De på den offentlige legevakten var jo bare helt teite, for å si det rett ut ...!!! Det er jo meningen at de skal hjelpe folk som trenger det og ikke la de bare sitte der og ikke gjøre noe ......!!!!!
♥KCC♥

12.aug.2010 kl.00:30

så dårlig gjort av dem.. du får ha god bedring da =)
Emma

12.aug.2010 kl.00:32

Stakkars deg! God bedring!
Helene <3

12.aug.2010 kl.00:33

Helt enig med deg! det er alt for dårlig!
Kristine Nordstrand

12.aug.2010 kl.00:42

herregud, det er rett og slett pinlig. det skal no for faen meg ikkje vere sånn!
Sissel, 18år og huleboer.

12.aug.2010 kl.00:46

Det er tragisk at de ved et legesenter/legevakt ikke har kapasitet til å behandle folk som er dårlige.

Man går jo f**n meg til legen av en grunn da -.-'

Nå ble jeg nesten flau over å ville jobbe innen for helse ;o
Silje Louise

12.aug.2010 kl.01:24

Herregud, nå ble jeg sjokkert!!! At det går ann å behandle andre mennesker slik.. Man skal ta folk alvorlige på sykehus, og ikke bare sende de hjem igjen. Det er så forferdelig mange som har blitt mye verre, og fått feil diagnose fordi leger ikke var nøye nok. Åh, så forbanna jeg er nå.
Haha, JÆVLIG BRA SKREVET!!
JohnG

12.aug.2010 kl.01:33

Enig!! Det offentlige tar så latterlig lang tid, hveeeer gang. Åeh! ''Du har bare brukket halebeinet, så du får vente til det ikke er noen som haster''. Jeg kunne jo ikke sitte engang, så jeg stod oppe og lå litt på magen på venterommet i fire timer, jeg :]]] Til og med en som hadde brukket armen kom inn før meg, og han kom til legevakta etter meg. Fyyy faen.
Hilde

12.aug.2010 kl.01:39

Det er veldig bra du fikk det sjekket då! jeg vet om en som hadde lungebetennelse så fikk de beskjed om at han bare skulle slappe av, og han våknet aldri etter den natten... Og han var nybakt pappa så trist var det :/ det var naboen min :(
Magda! :)

12.aug.2010 kl.01:55

Helt enig med deg, Lars ! Det norske helsevesenet burde skjerpe seg, og ikke la oss syke forbli syke, men heller hjelpe oss. Jeg fikk vite idag at jeg har stille lungebetennelse, kjedelig. Men, skal også få penselin, så la oss nå bli friske sammen, Lars :D God bedring <3 Stå på !
Rita

12.aug.2010 kl.01:58

Heeey :) Liker du Adam Lambert?.... syns han ligner litt på deg hehe :D

Lite tips: Stopp den syytingen,giddet ikke å lese dette innlegget skjønner du... Focus on the positive... i noen land har de ikke en legevakt der de kan sitte å vente en halv time en gang...!

:);)
Oda marie<3

12.aug.2010 kl.03:01

Helt enig!

For to/tre år siden brakk jeg anklene og skulle operere, jeg ble sent til mange forskjellige etasjer og tilsammen så surra jeg bare rundt på sykehuset i noen timer før vi endelig kom til riktig rom og etasje, etter at doktoren ga meg en slags saft som gjorde så jeg ble svimmel, fikk vi vite at jeg måtte komme tilbake en annen dag!!!

Skuffet over helsevesenet!
jossesiin

12.aug.2010 kl.03:10

et er bra du fikk hjelp til slutt da :) det var lungebettenelse ja bra du har fått medesiner da :p du får ha god bedring å nå kommer hostingen til å gi seg ettervært og he he :)
!

12.aug.2010 kl.03:53

Ikke at norsk helsevesen er det beste i verden, men likevel. Å kalle de såkalte "kontordamene", som egentlig er sykepleiere, for drittkjerringer er ikke akkurat smart sagt. Prøv å utdanne deg, jobbe på en legevakt og gå gjennom alt selv. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til å være. Greit nok, jeg vet selv at legevaktene i Norge er dødsens treige. Og at folk får gå før deg er fordi de mest sannsynlig er i en verre tilstand enn deg, selv om det kanskje ikke ser slik ut. Sykepleiere og leger kan nok jobben sin. Men når en hel legevakt bare har èn lege på vakt burde du kanskje bare dratt til volvat med en gang? Slutt ned sytingen, du dør ikke.
Lise Nikita

12.aug.2010 kl.03:55

Ja, du hadde sikkert dødd, Lars, jepp.
Eva

12.aug.2010 kl.09:00

Beklager Lars men hvis du har hostet i flere uker har du hatt GOD tid til å bestille en legetime hos fastlegen din som man skal gjøre i ett tilfelle som ditt. Legevakten er for akutt sykdom, ikke for folk som drøyer med å få seg legetime. Dessuten har jeg vanskelig for å tro at du er så dødssyk som du sier for i bloggen din gir du ikke noe tegn til at du har vært sengeliggende de siste dagene, noe du burde ha vært om du var så syk. Saken din blir ikke noe sterkere av å dramatisere. Greit du hadde en kjip opplevelse når du var syk, det unner jeg ingen, men du må faktisk begynne å ta litt ansvar selv. Ingen blir lovet time på legevakten, der blir man prioritert etter hvor alvor situasjonen er uansett. Usaklig dritt slenging til offentlig ansatte setter ikke deg selv i noe bedre lys om du tror det. Kom deg ut av den lille boblen din og slutt å klag over at du ikke får servert alt på sølvfat, østkanten og offentlig tjenester. Du har det faktisk syk bra, grow up!

12.aug.2010 kl.09:36

Blir overasket over at du ikke fikk hjelp når det gjalt en så seriøs sak! Opplevde en lginenede sak selv da jeg kom til legevakten med en opphovnet hals og magesmertet, fikk beskjed om at jeg ikke var prioritert nok jeg helelr og at jeg bare måtte dra og legge med. Tok flere dager før ejg kom til legen, og da fikk jeg diagnosen kyssesyken og leveren min hadde holdt på å sprekke!
Janne

12.aug.2010 kl.10:07

Om du har hatt lungebetennelse i 2 uker, hvordan kan du ha klart å flytte da? Legevakten er til for akutt syke, du skulle ringt fastlegen. Og du hadde nok ikke dödd uten medisiner en natt til, der er du nok litt dramaqueen (igjen). God bedring.
Jannike

12.aug.2010 kl.10:08

Har du hørt om fastlege eller har de ikke sånne ting i Fredrikstad?
Kajson

12.aug.2010 kl.10:11

Uff lars hørtes ikke bra ut :( Ja jeg er helt enige de aller fleste er veldig treige !
MM

12.aug.2010 kl.10:15

Du er nok ikke den eneste som klager på den offentlige helsetjenesten her til lands. har hørt om flere som

ikke fikk den hjelpen de trengt der, men som oppsøkte privatsykehuset der de fikk hjelp med en gang. Trass i at det av og til kan være litt dyrt så er det i hvert fall verd hver krone. Heller det enn å ligge for døden mens de som egentlig skal bry seg, bare driter i det. Bra valg
Trine

12.aug.2010 kl.10:15

Å herregud så dramatisk du er!

Eva over her har rett. Legevakten er for de som er akutt syke. man dør ikke av en lungebetennelse i dag. Det er DITT ansvar å skaffe deg fastlege i Oslo, slik at du får den legehjelpen du trenger. Og når man faktisk ikke har noe som haster, så kommer man bakerst i køen.

Synes bare det viser hvor egoistisk du er, når du ikke ser at kanskje andre trenger akuttbehandling før du skal få komme inn til legen.

De osm jobber på legevakten har strenge retningslinjer, og det er ikke lov til å love time på legevakten, som Eva sier. Man får komme inn om det haster nok, eller om det er ledig tid til deg. Så det er ingen som har lovet deg time.

Voks opp og ta ansvar selv!!!
michelle / mird

12.aug.2010 kl.10:36

Bra du fikk hjelp etterhvert da ;- )
uff! stakkars deg <3

bra at du fikk hjelp tilslutt (:
Louise

12.aug.2010 kl.10:57

Lungebetennelse er ubehagelig, og når man sitter i det så føles det som om man er ja, i ferd med å dævve. Jeg har vært inne på legevakten med både nyrebekkenbetennelse og halsbetennelse, og da følte jeg meg SYKT dårlig med høy feber og nærmest synsforstyrrelser, så dårlig som jeg aldri har følt meg hverken før eller siden. Allikevel karakteriserte legene meg begge gangene som ved "normal allmenn tilstand". Dette er interessant, for de har sikkert rett i det, enda så dårlig jeg følte meg! Hvor dårlig skal man være før allmenntilstanden blir karakterisert som dårlig?
Poenget mitt er at ja, du følte deg sikkert rævva og kjempedårlig der du satt, MEN du var neppe døden nær! Legevakt er et nødtilbud for de som blir akutt syke etter fastlegens kontortid. DU min venn, har vært syk i 2 uker og har hatt goood tid på deg til å få en akutt time hos fastlegen din. Du har krav om å få en slik time, om du ringer tidlig på morgenen.
Når man tar turen til legevakten så vet man hva man går til - det er få leger på vakt, man må vente i sju lange og sju breie, armbrudd o.l er ikke noen prioritering, og legene har hastverk og kan gjøre feilvurderinger.
Jeg skjønner at du er bitter på systemet, men jeg kan nesten garantere deg at det finnes få til ingen land som har et bedre tilbud enn Norge hva gjelder helse, om man tar med sosiale og økonomiske faktorer.
Når det er sagt så håper jeg du blir snart frisk igjen og at du blir godt mottatt neste gang du virkelig trenger akutt hjelp :-) Og til dere som kjefter på han Lars, dere må huske at han er en 17 år gutt som mest sannsynlig har blitt ganske beskyttet fra livets realiteter. Hvor mye visste dere da dere var 17?
frøken fryd

12.aug.2010 kl.11:39

Hei Lars. Lungebetennelse er noe dritt og man føler seg jævlig, men som en ellers frisk og rask ung mann så ville du meget sannsynlig ikke dødd av lungebetennelse. Lungebetennelse er veldig farlig hos de som har dårlig immunforsvar, er ellers syke eller gamle. Farfaren min døde av dette, og han var relativt frisk før, men så var han også over 80...

Legevakta ER sykt treigt, men det vet jo ALLE. Du drar ikke til legevakta hvis du ikke har tenkt å sitte der i mange timer, og om man "bare" har en lungebetennelse så får du deg heller time hos en fastlege.

Du har helt rett i at å få konstantert en lungebetennelse ikke tar lang tid, et par blodprøver og en lege som lytter litt på lungene dine, evt kan man også ta et kjapt røntgenbilde. Jeg har ikke jobbet på legevakta selv, men kjenner flere som gjør det, og de jobber ræva av seg.

Nå som du har fått antibiotika, så foreslår jeg også plenty med drikke, søvn og dårlige filmer :)
Emma Fossum

12.aug.2010 kl.11:54

Huff, for noen gjøker <.< De skulle hatt juling. Men, god bedring! :D

Elsker deg og bloggen din <3

- thefisk.blogg.no READ IT FOLKS.
Emilie Andrea Svanor

12.aug.2010 kl.12:05

Stakkar :( God bedring i hvertfall ;)
Ingvild

12.aug.2010 kl.12:09

Er veldig enig med de som IKKE støtter deg i denne saken! Men du tror vel at siden du er "verdensberømt", ska du komme før alle andre. Jeg er sykepleier og jobber i det offentlige, og hadde du visst hvor travelt det kan være, og om alle de reglene og retningslinjene vi må følge, hadde du neppe uttalt deg.

Du spytter på yrket mitt ved å si at vi bare spiser yoghurt og drikker pepsi, og at vi ikke fortjener lønna som "dere" skattebetalere betaler for (tror forøvrig ikke du har betalt et flatt øre i skatt i hele ditt liv!).

Din vesle drittunge der du sitter, hva vet vel DU om det å være ORDENTLIG syk? Hva vet du om elendighet, lidelse, sykdom og død? Slutt med den jævla sytinga di om at DU alltid har det verre enn alle andre. Riv deg løs fra dataskjermen, og gå ut å se verden. Den er ikke bare rosa og glitrende!
lene

12.aug.2010 kl.12:09

jeg har også måtte bruke volvat, siden hverken legevakten eller akuttmottaket greide å sette en diagnose på meg.. ufattelig dårlig!! men etter en stakkarslig liten time på volvat fikk jeg diagnose med en gang.. det kosta litt, men hadde jeg bare vært smart nok til å dra dit med en gang hadde jeg sluppet legevakt, akuttmotak og innleggelse uten resultat..
miliea

12.aug.2010 kl.12:09

Uffda, bra du fikk komme til det andre ganske fort da. God bedring, Lars :)

Herlig blogg forresten! :-D
Marte

12.aug.2010 kl.12:12

Vel, legevakten i Lillehammer åpner ikke før 3 de heller og det er enkelte dager de holder stengt. Noen ukedager og hver helg holder de stengt.
LARS TANGEN

12.aug.2010 kl.12:13

Ingvild: haha, håper jeg aldri får deg som sykepleier ass. jo, jeg har nok betalt nok skatt i mitt liv, og beskrivelsene av hva de gjør som "drikker pepsi og spiser yoghurt", er jo fakta faen, jeg satt jo og så på de på legevakten og hva de gjorde. taper.
Mina

12.aug.2010 kl.12:14

Guud å stygg du e Lars, Jeg hadde brukket fingerern, satt i 7 timer på lege vakten, men jeg KLAGET ikke så jæææævli mye
LARS TANGEN

12.aug.2010 kl.12:15

Mina: mennesker er heldigvis forskjellige. noen klarer å gjøre noe med det hvis man er syk/skadet og ikke får hjelp, da går man bare til det private. too bad for you.
LARS TANGEN

12.aug.2010 kl.12:15

Marte: uff så tragisk :(
Nemoria

12.aug.2010 kl.12:17

Hehe, enig med Eva og ett par av de andre.. :)

Hadde du vært "døden nær" så kunne du like lett ha dratt rett på akuttmottaket eller ringt 113 :P

Men uansett, bra at du fikk hjelp til slutt, Lars :)
Kristiiine

12.aug.2010 kl.12:34

Jeg gikk til fastlegen min med symptomer som vondt i magen, og slapphet i over tre måneder. Hadde ca 3 legebesøk på den stunden. Men min lege mente dette ikke var noe allvorlig, men at jeg måtte huske og spise epler og gå på toalettet.

Gikk til et privat lege kontor, der fikk jeg time samme dagen. han la meg inn på sykehuset . Der oppdaget de et blødene magesår og kyssesyken.(magesår eg ganske uavnlig i en aldre av 21) HAdde nokk hatt dette fra første stund jeg gikk til min fastlege.

Jeg var syk over et år med dette.og er endelig blitt frisk nylig.

er så sykt glad for at jeg gikk til det private legekontoet.
Maria

12.aug.2010 kl.12:38

Hvor er svar på spørsmålsrunde?
Charlotte

12.aug.2010 kl.12:44

Når jeg har vært på legevakten, og hos pleie folk generelt, har jeg fått all hjelpen jeg trenger. Ofte mer og. Men nå er jo jeg skadet for resten av livet, så det er jo litt forskjell på det og en lungebetennelse. Så jeg har bare positive formeninger om alle folk i pleievesenet, fått alt jeg har trengt etter ulykken, og mer til :)
nonimos

12.aug.2010 kl.13:08

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lege-skulket-for-aa-gaa-paa-konsert-1134180.html
dramaqueen

12.aug.2010 kl.13:08

Selvom det ikke alltid er så ille, så skjønner jeg godt hva du mener!

En gang satt jeg på legevakta i 6 timer, og så var det min tur, og en dame kom å hjalp meg, og så måtte jeg vente en halv time, for etter det å komme inn til en lege, og satt der å pratet i 30 min, og han viste ikke hva det var, og kalte inn en spesialist lege, som heller ikke visste hva det var etter en halv time, så ble jeg sendt hjem, uten svar, så vi gikk til sykehuset , og jeg fikk tre feildiagnoser, men endelig kom det en lege som kunne hjelpe meg.

en annen gang hadde jeg brukket albuen, og det viste seg at albuen, var knust, og beinet vedsiden av var brukket, og vi gikk til leggevakta, og han legen som SKULLE hjelpe meg, trodde den var ute av ledd, og vrei den rundt, og gjorde en enda større skade, han gav meg et løfte om at jeg skulle si stopp når det var nok, og det gjorde jeg, men hanhørte ikke, og etter å ha skreket stopp utallige ganger, måtte pappa(lagen ba ham om å holde rundt meg så jeg ikke løp min vei)

slippe, og snakke med legen, og etter at kegen gjorde det, sendte han meg ut! Og jeg endte opp med to operasjoner og f ysoterapaut .

jeg hadde også pådratt meg diagnosen spiseforstyrrelse, men det begynner sakte, men sikkert å bli svakere, nå er den diagnosen borte, men legen vurderer å skaffe meg en psykolog, og jeg er 11!

MEN JEG VET DET, JEG ER DRAMAQUEEN, jeg har hørt det før, og jeg vet, det handler ikke om meg...

god bedring da, bli bra snart!
Silje

12.aug.2010 kl.13:34

Skjønner hva du mener.. Jeg hadde noen problemer for noen uker siden også, med astmaen min. Jeg klarte såvidt å gå opp trapper uten å besvime, for jeg fikk ikke puste. Det var helt grusomt. Jeg klarte ingenting, og kunne ikke spise, for jeg fikk ikke puste hvis jeg gjorde det! Fastlegen min (selvfølgelig har vi fastleger i Fredrikstad!!), er fortsatt uaktuell for meg å dra til, siden en gang han ga meg tips til hvordan jeg kunne skade meg selv, og sa jeg var så dum som gjorde sånt osv. Vi prøvde sykehuset i Fredrikstad, men der var dem enda verre, sa jeg ikke hadde noen problemer. "Drikk vann!" fikk jeg beskjed om. Så vi dro på Volvat. Fikk hjelp med en gang, og jeg hadde visst fått bronkitt. Haha, jeg fikk NYE astma medisiner siden de jeg brukte ikke fungerte ;p

HURRA FOR HELSENORGE!! Og spesielt Fredrikstad Sykehus!!
Athena

12.aug.2010 kl.14:03

Hvor gammel er du lars??

12.aug.2010 kl.14:03

HAHAHAH. Er dette innlegget kjøpt og betalt av FrP eller? Du er en eneste stor imbecil, krokodilletårer spotter man på lang vei. For en latterlig figur du er.
Julie

12.aug.2010 kl.14:06

hahahah, like ille som i Tromsø! Sinnsykt surt å sitte der så lenge uten å få hjelp.

12.aug.2010 kl.14:07

Btw, skjønner godt hvorfor du ville flytte fra Molde, det er ingen som liker deg der. INGEN kommer til å like deg på den nye skolen heller med dine latterlige 'egne' meninger og holdninger. Du bærer preg av å være/fortsatt er et mobbeoffer. Enjoy. ;)
Marie

12.aug.2010 kl.14:08

Hver gang jeg har vært sjuk så har jeg vært på Volvat. Synd det er så forbanna dyrt, så jeg måtte bare slutte å gå dit. Volvat er for rike vettu ;)
Jeg har også hatt lungebetennelse, tror jeg skjønte det med en gang jeg lå og sov og svettet på skolen uten å klare å åpne øynene. Håper du blir fort frisk!! :)
Hildur

12.aug.2010 kl.14:14

Lykke til med lungebetennelsen.

Jeg er mye på sykehus. Mest som pårørende. Vi bruker å ta med oss mat og kaffe fordi ting tar som regel veldig lang tid, også når det bare er snakk om å ta blodprøver. Og selv de prioriterte pasientene (øyeblikkelig hjelp) må ofte vente lenge. Jeg er blitt ganske lei av alle unnskyldningene. Når det ikke er for få leger så er det trøbbel med datamaskiner, mangel på portører eller den mest vanlige, de har alle sammen så mye å gjøre at de ikke har tid til å gjøre jobben sin.

Du tok absolutt det mest fornuftige valget, men jeg synes det er veldig trist at noen kan betale for å få den hjelpen de trenger mens andre må lide og vente og vente og vente og vente på venterom Her og nå fra i forfjor. Noen har ingen andre alternativer, enten fordi tjenestene de trenger ikke blir tilbudt av private aktører eller fordi det koster mer enn hva de klarer å betale.
Tina (:

12.aug.2010 kl.14:19

Du har så jævli rett Lars..

Det er ikke akkurat noe man kan skryte av her i norge..

Jeg har flere ganger sitti å ventet i flere timer...

å alle de stygge komentarene er egentlig bare teite, og det beviser jo hvor sjalue folk er på at bloggen din er så populær som det den er.! det går jo ann å vise litt respekt for folk!
Live helen

12.aug.2010 kl.14:32

Å herregud. Sånt skjer med oss også her hjemme.

Vi har en helt ræva privatlege. En gang når søstra mi fikk alvorlig hosteanfall (pga astma), så fikk hun heller ikke puste. Siden det var klokken 1 på dagen, og legevakten åpner klokken 15 eller noe, så ringte hun privatlegen, og damen som tok tlf sa at hun skulle komme ned med en gang. Og når de hadde kommet ned, og skulle inn til legen så sa legen: ''Nei, jeg skal gå hjem nå så jeg kan ikke ta i mot deg, du får dra på legevakten og vente til de åpner klokken 15.'' Så det endte med at søstra mi fikk vente på legevakta, når legen var FULLT tilgjenglig! Hun gadd bare ikke å hjelpe hun. Det.. er så.. jeg blir helt stum når jeg hører om sånne leger osv som ikke har tid- bruker laang tid. Nei fytti.

God bedring!
Ingrid

12.aug.2010 kl.14:34

Skjer med at du syter så jævlig?

12.aug.2010 kl.15:34

enig!! :OO

12.aug.2010 kl.15:48

Enig med deg om at legevakten og sånt er dritt, i fjor sommer så ble pappaen min syk og kastet opp hele tiden og var så svimmel så han nesten ikke klarte å gå en gang. Han var hos legen to-tre ganger men de fant visst ikke noe galt med han. Men så ble han verre og mamma bestemte for å kjøre han til sykehuset for å ta prøver. (Her jeg bor har vi legekontor og ikke sykehus, nærmeste sykehus er 30min unna) Når de kom dit å fikk tatt prøver så viste det seg at pappa hadde fått drypp, eller hjerneblødning som det også blir kalt. Noen leger/sykepleiere vet ikke hvordan å gjøre jobben sin!
sofie

12.aug.2010 kl.16:38

hhahahahhahaa! du vet hvor idiotisk alt du skriver er? Legevakten er for akutt sykdom/skade, IKKE for en jævla bortskjemt drittunge som har hatt god tid til å bestille legetime hos fastlegen.

Det norske helsetilbudet er så bra det kan bli - mer enn godt nok.

Jeg håper endelig dette tullet du skriver bare er for bloggen, for hvis du oppfører deg og tenker slik det fremstår i bloggen - da får du et problem på eikeli.
Nina-Marie

12.aug.2010 kl.17:11

Hei, jeg ble helt satt ut over det du fortalte jeg !Det burde VIRKELIG ikke være sånn innenfor helsesektoren !

Det at du bestemte deg for å dra på Volvat legesenter tror jeg var en utrolig smart beslutning :)

Faren min jobbet der for noen år siden og han har alltid likt seg der. (klarover at det var random og ikke nødvendig p vite i det hele tatt)

Uansett, god bedring og kos deg i Oslo :D
Jakop

12.aug.2010 kl.17:11

Synd du ikke døde da hadde verden blitt kvitt 1 missofster, som ser ned på alle sammen fordi han er homse og innrømer det, serr du skulle ha blitt hjemme til du hostet opp blod og døde, Btw denne titten på denne bloggen var UFRIVELIG, Håper du dør.

Mvh: Jakop
bimo

12.aug.2010 kl.17:13

Legevakta i fredriksta er pikk. Jeg satt og venta på og komme til luka i en time. Og når jeg kom dit, sa ho at de ikke kunne ta meg inn alikavell. Jeg titta stygt på ho, og løfta opp hånda mi. " sitter fingeren din sann av seg selv?" Spurte ho frekt. Jeg fikk lyst til å svare " Nei jeg har bare en finger som sitter redd ut av hånda mi jeg." Men alt jeg sa var bare et surt ja. Og ho bare lokka luka og kom tilbake fem min. senere og bare " sitt der litt, så roper legen deg inn straks" Tydligvis betyr straks to timer :)

12.aug.2010 kl.18:22

Hahaha, eg må berre le av deg! Eg har lest bloggen din og de einaste denna bloggen inneholde e jo sytingå di. De e jo alt du skrive om...kor fææææææl du føle deg, og kor masse støtte du trenge. Og nå i de sista så har du skrøta av at du har fått deg kjæreste. patetisk!

12.aug.2010 kl.19:14

Herregud, er det mulig og pipe så jevelig av en liten lungebetennelse...... Du burde jo bestille time hos fastlege for sånne ting, legevakta r jo for akutte skader og sånt, ikke om du har litt feber og vondt i halsen..
Rektor

12.aug.2010 kl.19:51

Hørt om fastlege eller? Det er de som tar seg av slike ting skjønner du, gutten min. Legevakta er for akutte skader/hendelser.
Luna Anette

12.aug.2010 kl.20:17

Du overdriver vel kanskje litt? :) Du er 17 år, og ikke 90. Tviler på at du hadde dødd av lungebetennelse om du måtte vente litt lenger..men skjønner hva du mener.
Ellen Marite

12.aug.2010 kl.21:00

Har ikke noe privatklinikk der jeg bor ; ) Vælkommen te Nordland
T.

12.aug.2010 kl.21:02

Lars, du får virkelig sagt det! Et fenomenalt innlegg som viser hvordan "verdens beste helsesystem" faktisk fungerer. Ikke hør på disse sosialistsvinene som hardnakket prøver å beskytte de ineffektive, offentlige tjenestene. Ja til private! All ære til Volvat som klarer å drive sin virksomhet i et land som hater effektivitet, virkelig velferd og valgfrihet.

Stå på! :)
Emilie: )

12.aug.2010 kl.22:30

Irriterende!!
fruafrua

12.aug.2010 kl.22:47

Lille venn, du tror verden kun er til for deg. Men vår velferdstat er ikke bygget for de som heller mener de må få nok stipend så de slipper jobbe. Og legevakten,kjære deg er for akutt syke. Du har,etter hva vi har lest vært syk lenge. Men jeg kan ikke annet enn le av deg. Du er jo så jævlig naiv.
julie

12.aug.2010 kl.22:56

Oj Anon, har du noen gang hatt lungebetennelse? Det kan være ganske akutt det :)
Camilla

12.aug.2010 kl.23:29

Skjønner godt hva du mener.

Jeg ringte til legevakten for noen dager siden da jeg var ufattelig dårlig (trenger vel ikke utdype om hva det var), ble oversatt til en lege, forklarte symptomene til henne, og hun hadde ikke peiling på hva det kunne være. Hun ba meg vente å se om det gikk vekk. Men da jeg fikk søkt på internett, fant jeg svaret med en gang. Ikke noe spesielt alvorlig, men ganske alvorlig hvis jeg hadde ventet. Skulle trodd at leger vet svaret på såpass vanlige ting.

Og alle som mener at legevakten er for akutte ting, hvordan i alle dager kunne han vite hva det var? Tenk om det var noe livstruende? Skulle han da bestilt time til fastlege liksom?

Ville anbefalt deg å sjekke ut denne linken, Lars: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/%26laquo%3BRocke-legen%26raquo%3B-stroeket-fra-vaktlisten-1134180.html

Beviser bare det du skriver.
Dina

13.aug.2010 kl.00:50

Har brukt Volvat i alle mine 17 år og det har aldri slått feil. Aldri skal jeg bruke det norske helsesystemet! Anbefaler medlemskap, blir prioritert i ventekø og får rabatt.

God bedring!
Katarina

13.aug.2010 kl.01:19

Jeg har også hatt lungebetennelse å det er ordentlig kjipt :/ Jeg har astma i tillegg og da blir de 1000 ganger verre siden det samler seg så mye slim i lungene ;s men jeg har bare et lite tips om du får puste-vansker.

- sett deg rett opp og ned i en sofa og støtt hodet ditt bakover på sofakanten. (ikke for langt bak, bare sånn du får opnet lufterøret)

- pust så rolig som du bare greier

det hjelper utrolig for meg håper det gjør det for deg også!
kevin!

13.aug.2010 kl.11:40

fredrikstad sykehus er jævlig dårlig ! jeg ble lakt inn for at dem trodde blindtarmen var dårlig så da opererte dem bort den, så dopa dem meg ned med morfin. Det førte da til at jeg ble av hengi av det... Og pga det så sa jeg at jeg hadde vondt i mange ennå bare for å få mer morfin. Men hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg vært dø i dag ! jeg hadde nemlig tarmslyng ! hadde det gått 1 uke ekstra hadde jeg vært dø! lå der i over 1 mnd.
Jeanett Aslagsen

13.aug.2010 kl.15:08

Uff Lars. Jeg håper du en dag vokser opp og ser hva som er virkeligheten. Bare fordi du er kjent så skal ikke du prioriteres noe mer enn andre. Det er travelt på legevakten, og hvis du virkelig har vært så syk som du gir utrykk for nå så lenge, så burde du ha bestilt en time hos fastlegen. Vi har faktisk en av de beste helseordingene i verden, ja de er kanskje litt treige, men vi får hvertfall hjelp i motsetning til mange andre.

Og hvis du virkelig hadde en så alvorlig lungebettenlse så hadde de lagt deg inn, slutt og overdramatiser. Og bare venn det til at verden ikke alltid stopper opp fordi du kommer busende og skal noe akkuart når det passer deg!
Sebastian Navarro for navaarro

13.aug.2010 kl.15:18

OH MY GOD..
MASHE

13.aug.2010 kl.18:08

Ærlig talt, det er ingen ungdommer som dør av lungebetennelse altså.. Da skal du være ganske gammel og svak.

Blir litt oppgitt av folk som deg som klager på norsk helsevesen. Greit nok, det er MYE som kan bli bedre, men for helvete da, vi er det rikeste landet i verden. Ingen i hele verden har det så godt som vi har det i norge.

Du kunne bestilt time hos fastlegen din når du hadde hostet så lenge, legevakten er for akutte saker..

Er veldig bra at de derre Volvat-greiene hjalp deg med en gang da.. God service er alltid deilig!
Signe Elene

13.aug.2010 kl.23:22

Du skal nesten ikke klage, du dør ikke av lungebetennelse. Her jeg bor, så er det folk som har dødd mens dem har stått i kø for å komme til legen, eller føre legen har rukket og finni ut hva det var. Jeg holdt på selv. Jeg har på det lengste sitti å venta i 5 timer på å komme inn til legen. På det korteste har jeg sitti en halv time. Ene turen så legen på meg at jeg måtte akutt inn, det ende med sykebil og lufthelikopter, og akutt operasjon ettersom jeg hadde måtte vente så lenge. Jeg har et arr oppeter halve magen min, det går over navlen min. Og det pga leger.
Så jeg syns virkelig ikke du skal klage.
Men helsevesnet i norge er for dårlig, og det burde dem virkelig gjøre noe med.
Jeg må på sykehuset igjen nå, og jeg har venter over 3 måneder på å komme inn.!
Det er for dårlig!
Siv Anita

14.aug.2010 kl.02:23

Jeg vet ikke lenger om jeg skal gråte eller le, etter og ha lest innlegget og kommentarene.

Tror dere at leger er supermennesker? De er akkurat som oss, bare med mer erfaring og utdannelse. Det er ikke alltid like enkelt og se hva som er feil, og om man ikke etterspør det, og ikke henviser (og det ikke er noen synlige symptomer) til at det er noe riktig ille, sender ikke leger dere til videre undersøkelse. Akkurat på grunn av at mange ikke har så veldig god økonomi, og dette er noe som er dyrt. Såklart, leger skal ikke ta store feil som går utover liv og død, men ettersom jeg har lest - har ingen av dere engang vært i nærheten av dette. Au, en brukket finger. ...patetiske.

Og VÆR SÅ SNILL folkens, slutt og klag på helsevesenet. Har dere sett dere om i verden? Hvordan det er andre plasser? Vi lever som konger og dronninger på gullputer! Vi betaler kun en liten egenandel, mens i USA dør noen folk heller, for de har ikke råd til de sinnsyke sykehusregningene!

Lars Tangen, FrP-drittunge, dramaqueen ..ja, du. Lev litt, se litt, før du begynner å komme med slike utsagn som du gjør. Du krenker folk, med ingen grunnlag what so ever. Ja okay, kanskje de spiste yoghurt og drakk pepsi max. Du spiser ikke du altså? Kanskje var det midt i et vaktskifte? Tenk deg om før du skriver sånne ting. I alle fall når du har en såpass kjent blogg, som mange leser. Jeg tror ikke jeg er alene om å bli ganske så forbanna over ganske så mange av innleggene dine.
Frank

14.aug.2010 kl.17:04

Fordi du fikk elendig behandlig på det sykehuset betyr det ikke at resten av Norge er slik.

14.aug.2010 kl.17:20

Jeg er faen meg enig med Siv Anita... Vi lever som konger og dronninger, vi får all den hjelpen vi kan få, det er mange i andre land som ikke har en legevakt engang... Tenk litt, vi er ett av de rikeste landa i verden, det er nesten ingen som har bedere tilbud på "helsegreier" her i verden... Vi er faktisk jævla heldige, så du må slutte å oppføre deg som en egoistisk dust!
LARS TANGEN

14.aug.2010 kl.17:23

Anonym: vi har europas nest dårligste helsevesen, og vi er det landet som bruker mest penger på helsevesenet. kanske omprioritering og bruk av private burde vurderes istedenfor de ueffektive offentlige institusjonene.
lisabet

14.aug.2010 kl.19:55

det er faktisk ikke legevakten som suger, det er vi som bruker den som gjør det. Legevakten er for akutte ting, ikke de som har hvert syk i mange dager og som helt fint kan ringe legen sin neste dag å få en øhjelp time. Så det så
ingrid Katrine

14.aug.2010 kl.20:01

helt enig! da jeg var på legevakten her i Steinkjer med brekt arm sa de at jeg bare hadde strekt den å at det ville gå åver om noen dager, det samme skjedde noen måneder senere da jeg hadde lungebetennelse. Heldigvis kjørte mamma meg til sykehuset og jeg ble bra igjen selv om medisinene ikke virket til å begynne med.
Ingrid

14.aug.2010 kl.21:36

Haha, så pinlig for deg at du bare hadde en lungebetennelse! Jeg hadde omtrent forventet meg en kreftdiagnose etter den saftige historien. Fair enough, helsevesenet i Norge er ikke slik det skulle vært med tanke på statsbudsjettet, men en får behandlinger for en slikk og ingenting. Nybakte foreldre, minstepensjonister og studenter trenger et slikt tilbud. Du som sverger til det private skulle jo ikke satt dine dyrebare ben innenfor en offentlig legevakt i hele tatt, du visste jo hvordan det ville gå? ;-) Du fortjener uansett en stor takk, lenge siden jeg har fått meg en slik god latter.

15.aug.2010 kl.00:44

du har så rett! de offentlige legekontorene er dritt.

For omtrent tre år siden jekk jeg gjennom sykdom helvette! Jeg hadde fått noen sår og blemmer på kroppen og de var sterkest på munnen. Jeg blødde og de jor sykt vondt! Jeg besilte en legetime hos min offentlige fastlege i volda der jeg bor, der tok de to uker å finne en time til mej men da var blemmene borte. Dette var sanne utbrudd av noe allergi. Det var på sommeren, og de var varmt og sol. Hele sommeren min ble ødlakt på grunn av desse utbrudda. Jeg kunne ikke gå ut eller noe. Jeg låg bare i sengen og verken spiste eller drakk noe for de jor så vondt å åpne munnen. De endte med at jeg ble dehydrert og jekk ned over ti kilo på en måne. Så mamma tok mej med til en privat lege. Jeg fekk time samme dag og han fekk sjokk da han såg mej, og sa at han aldri hadde sett noe lignende før. Og han hadde vert lege i 30 år! Han fekk mej lakt inn på Åse sykehus i Ålesund. Der fekk jeg vite att jeg var ekstremt følsom mor sol. Og at jeg de var forbrenninger jeg hadde fått på kroppen. Vi saksøkte legesenteret i volda og de må nå betale behandling og alle produkter jeg må ha for å ikke bli brendt igjenn.

God bedring, Lars :D
M

15.aug.2010 kl.00:58

Hehe. Koser meg litt når jeg leser det her, selv om noen kommentarer (både til og fra deg) er litt i drøyeste laget. Ser liksom meg selv litt der jeg var for en del år siden og mente at verden burde sirkle rundt meg. Men sånn er det ikke, det får man smertefult erfare etterhvert. Man lærer at ingen trenger å sirkle rundt noen, men at man kan gjøre ting til det bedre sammen ved å utfylle hverandre. Det betyr ikke at man skal være tilfreds med alt, men at man kan komme med konstruktiv kritikk og tiltak. Jeg og har sittet alt for lenge på legevakta og møtt på en del litt for slitne ansatte der, men hey, that's life. Jeg hadde selv vært for lat til å skaffe meg fastlege, altså; min egen skyld. Jeg lærte av det og skaffet meg fastlege her.

Når man er syk og elendig er det ikke så lett å se det positive i ting, så klandrer deg ikke for litt klaging, men prøv å snu det til noe bra i ettertid, så slipper du å bruke så mye energi på å klage.

Lykke til på ny skole og sånn forresten =) Er alltid spennende å starte på nye kapitler i livet, erfare nye ting, lære mer om seg selv og andre og oppleve mest mulig gøy! Kos deg! Og god bedring =)
Juliane

15.aug.2010 kl.01:08

Volvat er utrolig bra! Var der selv en gang da jeg hadde kyssesyken. Tok ikke lange tiden før jeg fikk vite hva som feilte meg nei :-)
Astri

15.aug.2010 kl.15:36

Dette er det mest tragiske jeg noen gang har lest. Vi lever i et sosialdemokratisk samfunn, noe som betyr at godene skal deles. Ja, helsekø er noe drit, men det betyr ikke at noen har mer rett på behandling som andre, på grunnlag av HVEM man er. Å skrive åpenlys reklame som dette om et privat sykehus, blir bare dumt. Hadde du holdt på å dø, slik som du skriver, hadde du fått hjelp. Jeg siterer Ingrid, litt lenger opp; "Jeg hadde omtrent forventet meg en kreftdiagnose etter den saftige historien." Jeg har selv sittet mye i helsekø det siste året, men det betyr ikke at jeg ikke setter STOR pris på hva jeg får. Det er gratis, og det har jo selvfølgelig "konsekvenser." Før du skriver et hatinnlegg som dette mot den norske stat igjen, syns jeg du skal tenke over alt det gode vårt helsesystem gir oss. Jeg som holdt på å begynne å like denne bloggen.
Christina

16.aug.2010 kl.00:43

jeg veit åssen du har det. Jeg har en arm som jeg brakk for ni år siden, og jeg har fortsatt problemer med den, men som sagt det er ingenting feil med den i følge dem. Jeg har også slitt med mage trøbbel i over et halvt år, men det tydeligvis helt vanlig.. Det blir for dumt -.-
Ana Marie

16.aug.2010 kl.01:23

Har du sett Sicko av Michael Moore? Anbefales.. Det norske helsevesenet er ikke så ille.. Og du vet jo ikke hva som feilet de andre som var innom. Tipper det ikke er vanlig å annonsere de andres plager og tilstander på høytaler i Fredrikstad heller :)

16.aug.2010 kl.02:17

Her jeg bor er det like ille. Søsteren min fikk en skade i håndleddet for ca 7 år siden, di sendte henne hjem for det var bare en ''liten'' fortuelse. En uke senere slo hun opp skaden, og ikke faen om dem gadd å sende henne til sykehuset for å ta røngten. Etter 7 år med mye smerte og legebesøk til Oslo, Bodø, Tromsø og litt forskjellige plasser, viste det seg at den stakkars jenta har gått med to brudd i håndledde, takket være det flotte offentlige legevakten vi har her. Skaden vær så jævlig at hun måtte operere vekk ''kulen'' som vi alle har på håndledde, og få ei ny kule fra hoftebeinet. Pga samme idioter som ikke gidder å ta ordentlig blodprøver, har jeg selv blitt diagnosert med en sykdom som nå ikke kan medisineres, hadde dem giddet å sjekket meg ordentlig for 3 år siden, hadde jeg vært frisk. Lars, I love ur blog!
Marte Elise

16.aug.2010 kl.11:27

jeg blir sur på noen av de som skriver over her.. de trenger ikke å hakke ned på deg fordi du skrev at du hadde kommet til å dødd, det er sånn alle føler når de er syk. og det er helt forferdelig hvor dårlig noen av lege senter tingene er ! når jeg skulle ta blodprøve en gang, ikke for noe alvorlig da. men uansett ! men i alle fall, jeg satt i TO TIMER å venta !
Hannah

16.aug.2010 kl.12:04

så dumt da, god bedring. men ikke legg deg på sykehuset i fredrikstad, det er ufattelig dårlig.
Bella

17.aug.2010 kl.07:09

Barn blir alltid prioritert først og da spesielt spedbarn osv. Beklager men jeg synes ikke synd på deg, for det er faktisk slik at de mest alvorlige tilfellene må prioriteres først. Lungebetennelse er i de fleste tilfeller ikke akutt.
Bella

17.aug.2010 kl.07:22

for å være helt ærlig Lars, hvis du har planer om å bli politiker og uttale deg om helsesystemet (noe du forsåvidt allerede gjør i den effekt at du er med i FRP og har denne bloggen) så synes jeg du burde ta deg en en liten deltidsjobb innen helse, kanskje noen kveldsvakter på sykehjem eller i hjemmesykepleien i Oslo. Jeg tror du hadde fått litt andre perspektiver og dermed moderert uttalelsene dine deretter. Viktig med ydmykhet vet du Lars, man kommer langt med det. Og vær så snill ikke diss helsearbeidere, de gjør faktisk en utrolig jobb i dette landet på LUSELØNN! Mange jobber innen yrket ikke for lønnen sin del, men fordi de gjerne vil hjelpe andre mennesker.

Bare husk på en ting Lars, en dag blir du gammel eller trenger hjelp også og trenger hjelp til å tørke deg i ræva eller skifte bleie. Man skal sette pris på helsearbeiderne, tror ikke du ville hatt en slik jobb om du fikk en million en gang.

17.aug.2010 kl.11:10

Jeg vil overhodet IKKE anbefale Volvat...jeg hadde fastlege der tidligere, og hun fulgte ikke det jeg sa og brydde seg ikke om symptomene jeg hadde, hun kjørte sitt eget løp med å sende meg til spesialister som ikke hadde noe som helst med min syke å gjøre, og godtok IMOT min vilje en diagnose fra en spesialist som da jeg besøkte henne, heller ikke brydde seg om hva jeg sa. Først nå, etter å ha vært syk i SEKS ÅR, har jeg funnet ut av det...og det var ikke Volvats fortjeneste, for å si det slik.

Det kan godt hende at det generelt sett er god service og slikt på Volvat, men den gamle fastlegen min burde få sparken da, kan man si.
Tom

17.aug.2010 kl.12:43

Du skriver generelt sett mye tull Lars, men dette tar kaka.

Å sammenligne kvaliteten på forskjellige land's helsevesen er særdeles vanskelig, fordi det er så mange faktorer man må ta hensyn til. At du bastant og smått freidig hiver ut kommentarer som " Vi har Europas dårligste helsevesen", provoserer meg kraftig da det er så feil som det går an å bli.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/10/02/norsk-helse-pa-syvendeplas/index.xml

I 2007 så lå Norges helsevesen på en 7 plass, og vi har ikke blitt dårligere eller bedre siden den gang. Du skjønner kanskje da Lars at det er vesentlig forskjell på din "nest siste plass" og en 7/29 plass som faktisk slettes ikke er dårlig.

Ellers syns jeg din "lungebetennelse = DØD" opplegg er direkte latterlig og vanvittig egoistisk. Ta hensyn til det faktumet av at det fins folk som har det verre enn deg, litt tålmodighet har aldri skadet noen. At du ikke gidder å dra rumpa opp av sofaen i løpet av 2 uker for å finne deg en fastlege, får du ta på din egen kappe.

Du kunne hatt godt av å dra til andre land, og se hvordan situasjonen er der. Tror du kanskje hadde innsett hvor godt DU, meg og alle andre faktisk har det i Norge. Syting og klaging er noe nordmenn etterhvert har blitt for gode på, direkte skammelig. I USA lar de folk dø på trappen inn til sykehuset hvis ikke de har helseforsikring, en forsikring som for de aller fleste er en fjern drøm, noe å tenke på for din del som knapt bidrar til statskassen.

Ellers håper jeg at du som FRP-gutt, er klar over at FRP vil amerikanisere det norske helsevesenet? Med andre ord, skyte helsevesenet vårt i filler og la det dø, heldigvis er det også en av tingene som vil sørge for at FRP neppe får noe form for regjeringsmakt. BTW, i Bærum stemmer vi Høyre ;-) ikke FRP
kathrine hammer

17.aug.2010 kl.19:19

vet de er helt forferdelige! har ventet i nesten 4 timer engang etter avtalt tid for å komme inn til legen min!
Sykepleierstudent

17.aug.2010 kl.22:34

Det er jo ikke de stakkars damene bak skranken som styrer det der! Det er jo regjeringa som kutter ned på alt som heter bemanning i helsevesenet. Og tro meg, det er en utrolig kjip følelse å gå hjem fra jobb og føle at du ikke har fått hjulpet de som trenger det på grunn av at du har det så travelt. Det må helt klart gjøres noe med helsevesenet i Norge, men ikke legg sylden på de som så gjerne vil gjøre jobben sin, men som ikke får det til pga for liten bemanning.
Helt enig med deg i det. Drar ikke på den kommunale legevakten lenger. Drar heller på Volvat, selv om jeg må betale mer. Det er verdt å betale mer for å bli behandlet som et helt menneske! God bedring :-)
---

19.aug.2010 kl.00:13

Norge er et av de landene i verden med best helseordning, tror ikke du aner hvor heldig du er! Så slutt å fuckings syte og forestill deg hvordan situasjonen hadde artet seg f.eks i India eller Somalia =))
Ragnhild

10.okt.2010 kl.13:36

Du sier du er så missfornøyd med hvordan ting er i Norge, hvorfor ikke flytte til et annet land istedenfor å klage..
Vidar

30.des.2010 kl.16:05

Hadde hjerteinfarkt men måtte vente i 1 time før jeg kom inn til lege.(legevakta) ytterlige 1 time gikk,ble sent med faren min som måtte kjøre meg til akkuten. Fikk ikke så mye som en dispil engang,.så 1 time etter vi kom inn på akutten så ble jeg opperert,.-2 stent la de inn. Tusen takk for akutten i kristiandsand ,.-men skam dere i mandal som nærmest hånet meg,.-trodde meg ikke,.-de tok ikke så mye som en blodprøve av meg engang.,.-hilsen 43 år mann. 3 unger og gift,.-er glad jeg lever,,

Skriv en ny kommentar

hits